Pentru Scoala
Horoscopul zilei
Cultura generala
Un om poate trai fara hrana pana la 40 de zile, fara apa 6-7 zile, iar fara oxigen 5-6 minute.
› vrei mai multBancul zilei
de ce rad oltenii cand fulgera?cred ca le face Dumnezeu poze
› vrei mai multShop Clopotel.ro
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate |
home : Invatamant : Subiecte_date_la_examen : Bacalaureat : Subiecte Bac 2005
Romana
Limba si literatura romana - barem - sesiunea I proba A varianta 2
Varianta de download:
Tip fisier: pdf Marime: 152975 bytes |
BAREM DE CORECTARE SI DE NOTARE
Sesiunea iunie - iulie 2005 Varianta 2
Nota! Se acorda acelasi punctaj pentru raspunsurile redactate in spiritul
solutiilor din barem.
Subiectul I (40 de puncte)
1. Patru expresii/ locutiuni - de exemplu: a scapa cu fata curata, a (se) da
pe fata, a fi de fata, de fata, in fata, fata in fata, la fata locului etc.
(1 p. + 1 p. + 1 p. + 1 p.) 4 puncte
2. Alcatuirea corecta a celor doua enunturi. (2 p.+ 2 p.) 4 puncte
3. Corectarea enuntului: Poezia "Din valurile vremii..." a aparut
in volumul pe care l-a editat Maiorescu in anul 1883 si pastreaza ecouri din
poemele mai vechi, in special/ mai ales din "Gemenii".
(1 p. + 1 p. + 1 p. + 1 p.) 4 puncte
4. Motivarea folosirii frecvente a substantivelor si a adjectivelor in prima
strofa (de exemplu: descriere artistica subiectiva de tip portret, care contine
cu precadere imagini vizuale si inglobeaza diverse figuri de stil, indeosebi
epitete, astfel explicandu-se folosirea frecventa a substantivelor si
a determinantelor adjectivale etc.): 4 puncte
- explicatia argumentata, coerenta, respectand normele de exprimare corecta,
de ortografie si de punctuatie - 4 p.;
- explicatia aproximativa, cu unele ezitari in argumentare si in redactare;
abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de
punctuatie - 2 p.;
- simpla mentionare a unui aspect corespunzator cerintei; ezitari in redactare;
unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie
- 1 p.
5. De exemplu: iubirea pierduta, visul (de iubire), reveria, timpul, amintirea
etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
6. Prezentarea a doua trasaturi ale romantismului (de exemplu: melancolia, singuratatea,
visul/ reveria, primatul sentimentului, retorismul discursului liric, antiteza
vis - realitate etc.), care se regasesc in textul dat: 4 puncte
- prezentare argumentata, nuantata, prin referire la doua trasaturi ale romantismului,
care se regasesc in textul poetic dat, respectand normele de exprimare
corecta, de ortografie si de punctuatie - 4 p.;
- prezentare partiala, prin referire la una-doua trasaturi ale romantismului,
care se regasesc in textul poetic dat, cu ezitari in argumentare si in redactare;
abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de
punctuatie - 2 p.;
- simpla mentionare a unui aspect corespunzator cerintei, fara explicatii; unele
abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie
- 1 p.
7. De exemplu: comparatia "fata stravezie ca fata albei ceri", inversiunea
"(fata) albei ceri", metafora "umbra duioaselor dureri", exclamatia
retorica etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
8. De exemplu: valoarea afectiva a substantivului in vocativ "inger",
cu sens conotativ, constructia adjectivala afectiva "iubite inger scump",
antepunerea adjectivului etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
9. Comentarea ultimei strofe, prin evidentierea relatiei dintre ideea poetica
si mijloacele artistice (de exemplu: conjunctia adversativa "dar" marcheaza
sfarsitul visului de iubire si trecerea la alt plan al discursului liric;
interjectia "vai" exprima regretul ca visul de iubire nu poate deveni
realitate, atitudine evidenta in intreaga strofa; singuratatea; sentimentul
zadarniciei; fantasma; epitetul, metafora, inversiunea; versificatia etc.):
4 puncte
- comentarea versurilor, prin sublinierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele
artistice; respectarea normelor de exprimare corecta, de ortografie si de punctuatie;
incadrarea in limita de spatiu precizata - 4 p.;
- comentarea versurilor doar prin prezentarea mijloacelor artistice sau a ideii
poetice, fara sublinierea relatiei dintre ele; ezitari in redactare; abateri
minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie
- 2 p.;
- incercarea de comentare, fara valorificarea convingatoare a textului poetic;
unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie
- 1 p.
10. Prezentarea semnificatiei titlului (de exemplu: titlul este o metafora care
sugereaza tema poeziei; punctuatia sugereaza caracterul meditativ al discursului
liric; structura poetica se reia in incipit; reper temporal; sugestia tonului
elegiac; eufonia etc.): 4 puncte
- prezentarea argumentata, nuantata, a semnificatiei titlului, in relatie cu
textul poeziei; respectarea normelor de exprimare corecta, de ortografie si
de punctuatie - 4 p.;
- prezentarea logica a semnificatiei titlului, cu trimiteri insuficiente la
textul poeziei; abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie
si/ sau de punctuatie - 2 p.;
- incercarea de explicare a semnificatiei titlului; unele abateri de la normele
de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 1 p.
Subiectul al II - lea (10 puncte)
Se vor puncta urmatoarele elemente:
a) Respectarea conventiilor specifice stilului epistolar: 2 puncte
- data si locul redactarii scrisorii, semnatura (numai daca toate cele trei
elemente apar in compunere - 1 p.);
- formula adecvata de adresare, formula adecvata de incheiere (numai daca amāndoua
elementele apar in compunere - 1 p.).
b) Continutul si structura textului: 5 puncte
- continutul adecvat cerintei (dezvoltarea temei prin idei personalizate, in
succesiune logica - 2 p.; schematism in dezvoltarea temei, aspecte banale sau
de circumstanta - 1 p.; nerespectarea temei - 0 p.);
- integrarea adecvata a cuvintelor date (integrarea a 5-6 cuvinte - 2 p.; integrarea
a 3-4 cuvinte - 1 p.; neintegrarea cuvintelor sau integrarea a 1-2 cuvinte -
0 p.);
- ordonarea continutului scrisorii, conform celor trei parti ale oricarei compuneri
- 1 p.
c) Corectitudinea limbii utilizate (Punctele se acorda numai daca raspunsul
se incadreaza in limita minima de spatiu precizata.): 3 puncte
- registrul stilistic adecvat cerintei, claritatea - 1 p.;
- corectitudinea exprimarii - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli de
lexic sau de sintaxa);
- ortografia si punctuatia - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli).
Nota! Inlocuirea sau adaugarea altor date si/ sau nume decāt cele precizate
atrage dupa sine neacordarea punctajului pentru subiectul al II-lea.
Subiectul al III-lea (40 de puncte)
A. Continut - 20 de puncte
1. Precizarea a patru caracteristici ale speciei narative romanul, existente
in opera literara studiata (de exemplu: specie epica in proza, de mare intindere,
planuri narative, conflicte, actiune complexa, personaje numeroase, perspectiva
narativa, stil, diversitate tipologica etc.). (1 p.+ 1 p.+ 1 p.+ 1 p.) 4 puncte
2. Relevarea particularitatilor discursului narativ (compozitie/ planuri narative,
alternanta/ inlantuire, incipit, final), in romanul ales: 4 puncte
- relevarea argumentata a particularitatilor discursului narativ (compozitie/
planuri narative, alternanta/ inlantuire, incipit, final), in romanul ales -
4 p.;
- relevarea partiala a particularitatilor discursului narativ, cu sporadice
referiri la romanul ales - 2 p.;
- simpla mentionare a unor aspecte ale discursului narativ, fara explicatii
- 1 p.
3. Prezentarea constructiei subiectului in romanul ales, cu integrarea adecvata
a conceptelor operationale specifice (actiune, conflict, relatii temporale si
spatiale): 4 puncte
- prezentarea corecta a constructiei subiectului in romanul ales, cu integrarea
adecvata a conceptelor operationale specifice - 4 p.;
- prezentarea lacunara a constructiei subiectului in romanul ales - 2 p.;
- tendinta de simpla povestire, cu omisiuni sau confuzii - 1 p.
4. Comentarea a doua scene/ secvente narative semnificative pentru evolutia
personajului principal/ a unui personaj din roman: 4 puncte
- comentarea a doua scene/ secvente narative semnificative pentru evolutia personajului
principal/ a unui personaj din roman - 4 p.;
- comentarea unei scene/ a unei secvente narative semnificative pentru evolutia
personajului principal/ a unui personaj din roman - 2 p.;
- simpla mentionare a unor aspecte privitoare la cerinta - 1p.
5. Exprimarea unui punct de vedere argumentat, prin referire la romanul studiat,
in legatura cu afirmatia lui E. Lovinescu: 4 puncte
- exprimarea unui punct de vedere argumentat in legatura cu afirmatia lui E.
Lovinescu, prin referire la romanul studiat; utilizarea mijloacelor lingvistice
adecvate exprimarii unei aprecieri, ca si a unor structuri, conectori sau tehnici
argumentative - 4 p.;
- exprimarea unui punct de vedere in legatura cu afirmatia lui E. Lovinescu,
prin unele referiri la romanul studiat; utilizarea unor mijloace lingvistice
adecvate exprimarii unei aprecieri - 2 p.;
- simpla mentionare a unui punct de vedere in legatura cu afirmatia lui E. Lovinescu,
fara incercare de argumentare - 1 p.
B. Redactare - 20 de puncte (Punctele pentru redactare se acorda numai daca
raspunsul se incadreaza in limita minima de spatiu precizata.)
1. Organizarea ideilor in scris: 4 puncte
- text clar organizat, coerent, cu echilibru intre cele trei componente (introducere-cuprins-incheiere);
constructia paragrafelor subliniaza ideile; succesiunea logica a ideilor - 4
p.;
- partile componente ale textului pot fi recunoscute, dar nu exista un echilibru
intre ele; ideile sunt, in general, subliniate prin paragrafe - 2 p.;
- plan vag de structurare a textului, in care partile componente sunt marcate
insuficient; trecerea de la o idee la alta nu este evidentiata in nici un fel
- 1 p.
2. Utilizarea limbii literare: 4 puncte
- stil si vocabular adecvate continutului eseului, claritatea enuntului, varietatea
lexicului, sintaxa adecvata - 4 p.;
- stil si vocabular partial adecvate, cu ezitari in selectarea cuvintelor -
2 p.;
- vocabular restrāns, monoton, repetitii de cuvinte, inadecvare semantica -
1 p.
3. Abilitatile de analiza si de argumentare: 4 puncte
- foarte buna relatie idee-argument; ideile urmeaza o succesiune logica; argumentele
sunt prezentate intr-un mod persuasiv; abilitatea de a formula judecati de valoare
si de interpretare critica si personala - 4 p.;
- incercari de a sustine ideile prin argumente; elemente de interpretare, dar
rezultat neconvingator - 2 p.;
- afirmatii rareori sustinute de argumente; idei irelevante; schematism in prezentarea
ideilor -1 p.
4. Ortografia (0-1 erori: 3 p.; 2 erori: 2 p.; 3 erori: 1 p.). 3 puncte
5. Punctuatia (0-1 erori: 3 p.; 2-3 erori: 2 p.; 4-5 erori: 1 p.). 3 puncte
6. Asezarea corecta a textului in pagina (1p.), lizibilitatea (1 p.). 2 puncte
NOTA ! Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota se calculeaza prin impartirea punctajului
obtinut la 10. Nu se acorda fractiuni de punct.