Horoscopul zilei

Berbec
(21 Martie - 20 Aprilie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

Un om poate trai fara hrana pana la 40 de zile, fara apa 6-7 zile, iar fara oxigen 5-6 minute.

› vrei mai mult

Bancul zilei

de ce rad oltenii cand fulgera?cred ca le face Dumnezeu poze

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Subiecte_date_la_examen : Bacalaureat : Subiecte Bac 2005


Romana



Limba si literatura romana - barem - sesiunea I proba A varianta 2

Varianta de download:
Tip fisier: pdf
Marime: 152975 bytes

BAREM DE CORECTARE SI DE NOTARE
Sesiunea iunie - iulie 2005 Varianta 2

Nota! Se acorda acelasi punctaj pentru raspunsurile redactate in spiritul solutiilor din barem.
Subiectul I (40 de puncte)
1. Patru expresii/ locutiuni - de exemplu: a scapa cu fata curata, a (se) da pe fata, a fi de fata, de fata, in fata, fata in fata, la fata locului etc. (1 p. + 1 p. + 1 p. + 1 p.) 4 puncte
2. Alcatuirea corecta a celor doua enunturi. (2 p.+ 2 p.) 4 puncte
3. Corectarea enuntului: Poezia "Din valurile vremii..." a aparut in volumul pe care l-a editat Maiorescu in anul 1883 si pastreaza ecouri din poemele mai vechi, in special/ mai ales din "Gemenii".
(1 p. + 1 p. + 1 p. + 1 p.) 4 puncte
4. Motivarea folosirii frecvente a substantivelor si a adjectivelor in prima strofa (de exemplu: descriere artistica subiectiva de tip portret, care contine cu precadere imagini vizuale si inglobeaza diverse figuri de stil, indeosebi epitete, astfel explicandu-se folosirea frecventa a substantivelor si a determinantelor adjectivale etc.): 4 puncte
- explicatia argumentata, coerenta, respectand normele de exprimare corecta, de ortografie si de punctuatie - 4 p.;
- explicatia aproximativa, cu unele ezitari in argumentare si in redactare; abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 2 p.;
- simpla mentionare a unui aspect corespunzator cerintei; ezitari in redactare; unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 1 p.
5. De exemplu: iubirea pierduta, visul (de iubire), reveria, timpul, amintirea etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
6. Prezentarea a doua trasaturi ale romantismului (de exemplu: melancolia, singuratatea, visul/ reveria, primatul sentimentului, retorismul discursului liric, antiteza vis - realitate etc.), care se regasesc in textul dat: 4 puncte
- prezentare argumentata, nuantata, prin referire la doua trasaturi ale romantismului, care se regasesc in textul poetic dat, respectand normele de exprimare corecta, de ortografie si de punctuatie - 4 p.;
- prezentare partiala, prin referire la una-doua trasaturi ale romantismului, care se regasesc in textul poetic dat, cu ezitari in argumentare si in redactare; abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 2 p.;
- simpla mentionare a unui aspect corespunzator cerintei, fara explicatii; unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 1 p.
7. De exemplu: comparatia "fata stravezie ca fata albei ceri", inversiunea "(fata) albei ceri", metafora "umbra duioaselor dureri", exclamatia retorica etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
8. De exemplu: valoarea afectiva a substantivului in vocativ "inger", cu sens conotativ, constructia adjectivala afectiva "iubite inger scump", antepunerea adjectivului etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
9. Comentarea ultimei strofe, prin evidentierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele artistice (de exemplu: conjunctia adversativa "dar" marcheaza sfarsitul visului de iubire si trecerea la alt plan al discursului liric; interjectia "vai" exprima regretul ca visul de iubire nu poate deveni realitate, atitudine evidenta in intreaga strofa; singuratatea; sentimentul zadarniciei; fantasma; epitetul, metafora, inversiunea; versificatia etc.): 4 puncte
- comentarea versurilor, prin sublinierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele artistice; respectarea normelor de exprimare corecta, de ortografie si de punctuatie; incadrarea in limita de spatiu precizata - 4 p.;
- comentarea versurilor doar prin prezentarea mijloacelor artistice sau a ideii poetice, fara sublinierea relatiei dintre ele; ezitari in redactare; abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 2 p.;
- incercarea de comentare, fara valorificarea convingatoare a textului poetic; unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 1 p.
10. Prezentarea semnificatiei titlului (de exemplu: titlul este o metafora care sugereaza tema poeziei; punctuatia sugereaza caracterul meditativ al discursului liric; structura poetica se reia in incipit; reper temporal; sugestia tonului elegiac; eufonia etc.): 4 puncte
- prezentarea argumentata, nuantata, a semnificatiei titlului, in relatie cu textul poeziei; respectarea normelor de exprimare corecta, de ortografie si de punctuatie - 4 p.;
- prezentarea logica a semnificatiei titlului, cu trimiteri insuficiente la textul poeziei; abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 2 p.;
- incercarea de explicare a semnificatiei titlului; unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 1 p.
Subiectul al II - lea (10 puncte)
Se vor puncta urmatoarele elemente:
a) Respectarea conventiilor specifice stilului epistolar: 2 puncte
- data si locul redactarii scrisorii, semnatura (numai daca toate cele trei elemente apar in compunere - 1 p.);
- formula adecvata de adresare, formula adecvata de incheiere (numai daca amāndoua elementele apar in compunere - 1 p.).
b) Continutul si structura textului: 5 puncte
- continutul adecvat cerintei (dezvoltarea temei prin idei personalizate, in succesiune logica - 2 p.; schematism in dezvoltarea temei, aspecte banale sau de circumstanta - 1 p.; nerespectarea temei - 0 p.);
- integrarea adecvata a cuvintelor date (integrarea a 5-6 cuvinte - 2 p.; integrarea a 3-4 cuvinte - 1 p.; neintegrarea cuvintelor sau integrarea a 1-2 cuvinte - 0 p.);
- ordonarea continutului scrisorii, conform celor trei parti ale oricarei compuneri - 1 p.
c) Corectitudinea limbii utilizate (Punctele se acorda numai daca raspunsul se incadreaza in limita minima de spatiu precizata.): 3 puncte
- registrul stilistic adecvat cerintei, claritatea - 1 p.;
- corectitudinea exprimarii - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli de lexic sau de sintaxa);
- ortografia si punctuatia - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli).
Nota! Inlocuirea sau adaugarea altor date si/ sau nume decāt cele precizate atrage dupa sine neacordarea punctajului pentru subiectul al II-lea.
Subiectul al III-lea (40 de puncte)
A. Continut - 20 de puncte
1. Precizarea a patru caracteristici ale speciei narative romanul, existente in opera literara studiata (de exemplu: specie epica in proza, de mare intindere, planuri narative, conflicte, actiune complexa, personaje numeroase, perspectiva narativa, stil, diversitate tipologica etc.). (1 p.+ 1 p.+ 1 p.+ 1 p.) 4 puncte
2. Relevarea particularitatilor discursului narativ (compozitie/ planuri narative, alternanta/ inlantuire, incipit, final), in romanul ales: 4 puncte
- relevarea argumentata a particularitatilor discursului narativ (compozitie/ planuri narative, alternanta/ inlantuire, incipit, final), in romanul ales - 4 p.;
- relevarea partiala a particularitatilor discursului narativ, cu sporadice referiri la romanul ales - 2 p.;
- simpla mentionare a unor aspecte ale discursului narativ, fara explicatii - 1 p.
3. Prezentarea constructiei subiectului in romanul ales, cu integrarea adecvata a conceptelor operationale specifice (actiune, conflict, relatii temporale si spatiale): 4 puncte
- prezentarea corecta a constructiei subiectului in romanul ales, cu integrarea adecvata a conceptelor operationale specifice - 4 p.;
- prezentarea lacunara a constructiei subiectului in romanul ales - 2 p.;
- tendinta de simpla povestire, cu omisiuni sau confuzii - 1 p.
4. Comentarea a doua scene/ secvente narative semnificative pentru evolutia personajului principal/ a unui personaj din roman: 4 puncte
- comentarea a doua scene/ secvente narative semnificative pentru evolutia personajului principal/ a unui personaj din roman - 4 p.;
- comentarea unei scene/ a unei secvente narative semnificative pentru evolutia personajului principal/ a unui personaj din roman - 2 p.;
- simpla mentionare a unor aspecte privitoare la cerinta - 1p.
5. Exprimarea unui punct de vedere argumentat, prin referire la romanul studiat, in legatura cu afirmatia lui E. Lovinescu: 4 puncte
- exprimarea unui punct de vedere argumentat in legatura cu afirmatia lui E. Lovinescu, prin referire la romanul studiat; utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri, ca si a unor structuri, conectori sau tehnici argumentative - 4 p.;
- exprimarea unui punct de vedere in legatura cu afirmatia lui E. Lovinescu, prin unele referiri la romanul studiat; utilizarea unor mijloace lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri - 2 p.;
- simpla mentionare a unui punct de vedere in legatura cu afirmatia lui E. Lovinescu, fara incercare de argumentare - 1 p.
B. Redactare - 20 de puncte (Punctele pentru redactare se acorda numai daca raspunsul se incadreaza in limita minima de spatiu precizata.)
1. Organizarea ideilor in scris: 4 puncte
- text clar organizat, coerent, cu echilibru intre cele trei componente (introducere-cuprins-incheiere); constructia paragrafelor subliniaza ideile; succesiunea logica a ideilor - 4 p.;
- partile componente ale textului pot fi recunoscute, dar nu exista un echilibru intre ele; ideile sunt, in general, subliniate prin paragrafe - 2 p.;
- plan vag de structurare a textului, in care partile componente sunt marcate insuficient; trecerea de la o idee la alta nu este evidentiata in nici un fel - 1 p.
2. Utilizarea limbii literare: 4 puncte
- stil si vocabular adecvate continutului eseului, claritatea enuntului, varietatea lexicului, sintaxa adecvata - 4 p.;
- stil si vocabular partial adecvate, cu ezitari in selectarea cuvintelor - 2 p.;
- vocabular restrāns, monoton, repetitii de cuvinte, inadecvare semantica - 1 p.
3. Abilitatile de analiza si de argumentare: 4 puncte
- foarte buna relatie idee-argument; ideile urmeaza o succesiune logica; argumentele sunt prezentate intr-un mod persuasiv; abilitatea de a formula judecati de valoare si de interpretare critica si personala - 4 p.;
- incercari de a sustine ideile prin argumente; elemente de interpretare, dar rezultat neconvingator - 2 p.;
- afirmatii rareori sustinute de argumente; idei irelevante; schematism in prezentarea ideilor -1 p.
4. Ortografia (0-1 erori: 3 p.; 2 erori: 2 p.; 3 erori: 1 p.). 3 puncte
5. Punctuatia (0-1 erori: 3 p.; 2-3 erori: 2 p.; 4-5 erori: 1 p.). 3 puncte
6. Asezarea corecta a textului in pagina (1p.), lizibilitatea (1 p.). 2 puncte
NOTA ! Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota se calculeaza prin impartirea punctajului obtinut la 10. Nu se acorda fractiuni de punct.